Indkøbskurv (0)

Det sker der med kroppen

                               DET SKER DER I KROPPEN, NÅR DU CYKLER

Cykling er skånsom for dine led og godt for dit energi niveau. Men hvad siger dine lunger,

hvis turen går gennem tæt trafik?

KNÆ:

I modsætning til når du  løber, er der langt mindre pres på dine knæ, når du cykler. For at få den helt optimale knæposition,

skal du have dit knæ bøjet en smule, når pedalen er nede- nærmere bestemt i en vinkel på omkring 25 grader.

Det ,at der ikke er så meget pres på dine knæ, betyder dog ikke, at du ikke kan få ondt i knæerne af at cykle. Det kan du.

Risikoen er bare mindre. Og det er ikke kun dine knæ, der bliver skånet, når du cykler i stedet for at løbe,

der er også mindre belastning på dine ankler og rygsøjle.

 

KNOGLESKØRHED:

Særligt vægtbærende motion er godt, når det handler om at forebygge knogleskørhed. Og eftersom det er cyklen og ikke dig selv,

der bære din vægt, når du cykler, nyder dine knogler ikke samme gavn af en cykeltur, som den gør af for eksempel en løbetur.

 

KALORIEFORBRUG:

Når du cykler, forbrænder du kalorier. Hvor mange afhænger af din størrelse. Vejer du 60-65kilo vil du ifølge Cyklistforbundet,

forbrænde 18 kalorier per kilometer. du kan også alliere dig med den tommelfingerreel, der siger at du forbrænder 0,33 kalorier,

per kilo kropsvægt per kilometer. Som du kan se ud af det regnestykke, er det altså ligegyldigt, hvor hurtig du cykler,

når det kommer til at forbrænde kalorier. Det  handler om distance ;

 

ENERGINIVEAU:

Træt og sløv?. Så snup en cykeltur. En undersøgelse offentliggjort i tidskriftet Psychotherrapy and psychosomatics viste, at cykling,

forbedrede deltagernes energineveau med 20% og nedsatte deres træthedsfølelse med 65%. forklaringen er, at cykling udløser dopamin,

hvilket fører til mere energi. Og du behøver ifølge undersøgelsens resultat ikke ræse af sted. Det var de deltagere, der cyklede med lav,

til moderat intensitet tre gange om ugen, der bedst overvandt trætheden.

 

MUSKLER:

Når du cykler, er det primært musklerne i dine ben, der kommer på arbejde. Men cykler du f.eks. op ad bakke og står op i pedalerne,

kommer dine overarme og din core også på arbejde.

 

HJERTE OG BLODOMLØB:

Som med alt andet motion er cykling godt for dit helbred. i et studie satte man 32 kvinder til at cykle med moderat til høj hastighed ,

tre gange om ugen mindst en halv time ad gangen. efter et år var deres blodtryk lavere, de havde forbedret deres kolesteroltal,

og havde fået en bedre kondition.

 

TUR I DET BLÅ:

Viborg Firmaidræt,  ville kunne være behjælpeligt med at lave ruter ,til dem som er interesseret i at få en oplevelse i naturen, og samtidigt,

få motion og samvær med i købet.

Tage Jensen tage.12@mail.dk