Indkøbskurv (0)

Vægttab

      

                                                   10 GODE RÅD OM VÆGTTAB

       De fleste mennesker ved godt, hvad der skal til for at tabe sig og holde vægten.

       alligevel er der mange som har det rigtig svært ved at tabe sig og ikke mindst

        holde vægttabet.

 

      Træningdfysiolog kostrådgiver Henrik Duer har samlet erfaringer fra 2500 danskere,

       som har tabt sig, og som har holdt vægttabet mindst et år, og derfor kommet,

       gode råd ud af.

      

 

      De første fem er egentlige kostråd, som hjælper dit vægttab, de sidste fem er,

       livstilsændringer, som "super-taberne" har haft held med,

       at udnytte til at bibeholde vægttabet.

      

 

1.  Skær ned på slik, sodavand , chips, kager, og chokolade.hvis sukkertrangen bliver stor,

     så vælg en af disse metoder,til at få bugt med den : vælg kun sunde erstatninger, tag en,

     kold tyrker,trap langsom ned eller mindfuld spisning- det vil sige hav fokus på det.

 

2.  Skru op for grøntsagerne og varier indtaget, så du ikke udelukkende spiser gulerødder.

 

3.  Skru ned for pasta, ris og brød. De indeholder mange kalorier, men mætter ikke meget.

     Hav fokus på at få de 75 gram fuldkorn om dagen, det svare til 2dl havregryn og en,

     skive fuldkornsrugbrød.

 

4.  Spis mindre og færre portioner. springer du potion nummer 2 over, spare du i

     omegnen af 200- 500kcal, hvilket svare til et ugentligt vægttab på 200- 500 gram.

 

5.  Overvej kalorietælling. Der er masse af læring i at tælle kalorier, og du finder hurtig ud

     af at der fx er en verden til forskel på at vælge grønsager frem for pasta.

 

6.  Spis flere mellem-måltider. ikke fordi det øger stofskiftet, som man ellers ofte hører.

     Men fordi det giver et mere stabilt blodsukker og forebygger risikoen for overspisning

     ved hovedmåltiderne. For nogle fungere tre store måltider dog bedre, fordi det giver

     en anderledes følelse af mæthed.

 

7.  Spis morgenmad. Det kan minimere risikoen for overspisning senere på dagen.

 

8.  Drop måltidserstatninger. Nutrillet, nupo og andre måltidserstatninger,

     kan lyde som en god ide men det hjælper ikke

     til en ændret livsstil, og derfor hjælper de ikke meget i det lange løb.

 

9.  Køb ikke kosttilskud. De fordrer ikke livsstilsændring, og de er meget dyre.

     Brug hellere pengene  på personlig træner eller kostvejleder.

 

10.  hvis der er tilslutning er der mulighed at starte en livsstilsaktivitet  så det,

       er bare at tilmelde sig Viborg firmaidræt som medlem .

 

        Mvh. Tage Jensen

         tage.12@mail.dk