Vedtægter

For Viborg Familie- og Firmaidræt

Stiftet den 10. maj 1950.

 

 

Nedenstående vedtægter blev senest godkendt på det ordinære repræsentantskabsmøde d. 27. november 2024.
Ønsker man at læse det i / downloade det som PDF, klik her.

 

§ 1. Foreningens navn:

Foreningens navn er Viborg Familie- og Firmaidræt.

§ 2. Foreningens hjemsted:

Foreningen er hjemmehørende i Viborg Kommune.

§ 3. Foreningens formål:

Foreningens formål er gennem arbejdspladsen, familie og andre fællesskaber at stimulere interessen for bevægelse og samvær.

§ 4. Organisationsforhold:

4.1.  Viborg Familie- og Firmaidræt er tilsluttet Dansk Firmaidræt og underkastet de for dette forbunds til enhver tid gældende vedtægter, retningslinjer og bestemmelser.

4.2.  Viborg Familie- og Firmaidræt er medlem af Viborg Idrætsråd (De Samvirkende Idrætsklubber).

§ 5. Medlemskab:

Foreningen er åben for alle, der ønsker medlemskab og kan tilslutte sig foreningens formål. Foreningen kan optage personer og fællesskaber som nedenfor anført:

  1. Medlemmer fra tilsluttede arbejdspladser, firma-, etats-, og brancheidrætsklubber, samt disses familier.
  2. Medlemmer fra andre tilsluttede fællesskaber, samt disses familier.
  3. Medlemmer fra individuelle og hold-idrætter (aktiviteter).
  4. Skolemedlemmer.
  5. Passive medlemmer.

§ 6. Optagelse:

6.1.  Optagelse af personer fra arbejdspladser, klubber og fællesskaber såvel som enkeltpersoner afgøres af bestyrelsen under ansvar overfor repræsentantskabet.

6.2.  Ansøgning om optagelse sker ved tilmelding på foreningens hjemmeside.

§ 7. Udmeldelse:

7.1.  Udmeldelse af foreningen sker ved ophold i betaling af deltagergebyr eller sker skriftligt til holdlederen for den pågældende aktivitet eller til bestyrelsen.

§ 8. Ordinært repræsentantskabsmøde:

8.1.  Repræsentantskabsmødet er foreningens højeste myndighed. Ordinært repræsentantskabsmøde holdes hvert år inden udgangen af november, og indkaldes med mindst 14 dages varsel, ved udsending af skriftlig meddelelse samt offentliggørelse på foreningens hjemmeside.

8.2.  Dagsordenen skal mindst indeholde følgende punkter.

  1. Valg af dirigent.
  2. Konstatering af stemmeberettigede repræsentanter.
  3. Bestyrelsens beretning.
  4. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse.
  5. Indkomne forslag.
  6. Valg i henhold til vedtægterne.
  7. Eventuelt.

8.3.  Forslag, der ønskes behandlet på repræsentantskabsmødet, skal være formanden skriftlig i hænde senest 8 dage før mødet.

8.4.  Et lovligt indvarslet repræsentantskabsmøde er beslutningsdygtigt uanset de fremmødte stemmeberettigede repræsentanters antal.

8.5.  Ordinært repræsentantskabsmøde kan afholdes virtuelt/online, hvis fysisk afholdelse ikke kan lade sig gøre pga. nationale eller lokale forsamlingsrestriktioner.

§ 9. Ekstraordinært repræsentantskabsmøde:

9.1.  Ekstraordinært repræsentantskabsmøde afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når 1/4 af medlemmerne stiller skriftlig anmodning herom, bilagt dagsorden. En sådan anmodning skal imødekommes af bestyrelsen senest 1 måned efter modtagelsen.

9.2.  Mødet indkaldes med 14 dages varsel ved udsending af skriftlig meddelelse samt offentliggørelse på foreningens hjemmeside.

9.3.  Ekstraordinært repræsentantskabsmøde kan afholdes virtuelt/online, hvis fysisk afholdelse ikke kan lade sig gøre pga. nationale eller lokale forsamlingsrestriktioner.

§ 10. Afstemninger:

10.1.  Alle afgørelser træffes ved almindeligt stemmeflertal. Dog kræves der 2/3 flertal ved ændringer af vedtægterne.

10.2.  Alle medlemmer har møde- og stemmeret således: 

  1. Medlemmer af bestyrelsen har hver 1 stemme.
  2. Klubber eller fællesskaber har 2 stemmeberettigede repræsentanter.
  3. Enkelte medlemmer fra individuelle- og holdidrætter (aktiviteter) har tilsammen 2 stemmeberettigede repræsentanter for hver idrætsgren/aktivitet, de deltager i, efter eget valg.

10.3.   Kun fremmødte repræsentanter og medlemmer har stemmeret. Der kan således ikke stemmes ved fuldmagt.

10.4.  Skriftlig afstemning skal foretages såfremt blot 1 stemmeberettiget kræver det. Blanke og ugyldige stemmesedler gælder ikke.

10.5.  Intet forslag, der ikke i forvejen er bekendtgjort i henhold til pkt. 8.3. kan komme til behandling og afstemning.

10.6.  Over repræsentantskabsmødet føres et referat, der underskrives af bestyrelsen, dirigenten og referenten.

§ 11. Valg:

11.1.  Valgbarhed til bestyrelsen opnås ved medlemskab af foreningen.

11.2.  Repræsentantskabet vælger en bestyrelse på op til 5 medlemmer, bestående af:

  • Formand.
  • Kasserer.
  • Sekretær.
  • Indtil 2 bestyrelsesmedlemmer.

11.3.  På lige år vælges formand og op til 1 bestyrelsesmedlem. På ulige år vælges kasserer, sekretær og op til 1 bestyrelsesmedlem.

11.4.  Alle ovenstående vælges for 2 år ad gangen.

11.5.  Udenfor bestyrelsen vælges en bilagskontrollant, der tager stikprøver (ikke direkte revision) af regnskabet, som foretages af en udefrakommende person. Derudover vælges en suppleant. Bilagskontrollanten og suppleanten vælges for 1 år ad gangen.

11.6.  Ved frafald i utide, supplerer bestyrelsen sig selv frem til førstkommende ordinære repræsentantskabsmøde, hvor vedkommende er på valg.

11.7.  På første møde efter ordinært repræsentantskabsmøde vælger bestyrelsen en næstformand.

§ 12. Bestyrelsen:

12.1.  Bestyrelsen varetager under ansvar for repræsentantskabet den daglige ledelse af foreningen og udarbejder selv sin forretningsorden samt aftaler retningslinjer med udvalgene.

12.2.  Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når et flertal, herunder formand eller næstformand, er til stede.

12.3.  Alle afgørelser i bestyrelsen træffes ved almindeligt stemmeflertal. Formandens stemme tæller i tilfælde af stemmelighed dobbelt.

12.4.  Der føres referater af bestyrelsesmøderne. Efter det enkelte møde godkender og underskriver deltagerne referaterne. Referaterne offentliggøres på foreningens hjemmeside.

12.4.  Bestyrelsen ansætter/afskediger den for arbejdet nødvendige hjælp og udarbejder ansættelsesbeviser, kontrakter samt arbejds- og funktionsbeskrivelse herfor. Disse revideres med et halvt års mellemrum.

12.5.  Der kan ikke vælges personer til bestyrelsen fra samme husstand/samboende.

12.6.  Møder kan afholdes virtuelt/online, hvis fysisk afholdelse ikke kan lade sig gøre pga. nationale eller lokale forsamlingsrestriktioner.

§ 13. Aktivitetsudvalg:

13.1.  Aktivitetsudvalget består af holdlederne fra de enkelte individuelle eller hold-idrætter (aktiviteter) samt de for arbejdet nødvendige antal udvalgsmedlemmer. Udvalgets størrelse afgøres af bestyrelsen i samråd med udvalget.

13.2.  Retningslinjer for udvalget fastsættes af bestyrelsen.

13.3.  Aktivitetsudvalget beretter til bestyrelsen på min. to årlige møder omkring status over aktiviteten.

§ 14. Ad hoc udvalg:

14.1.  Bestyrelsen kan nedsætte/opløse udvalg. Hertil kan udpeges personer udenfor bestyrelsen og udvalg.

14.2.  Bestyrelsen udarbejder retningslinjer samt fastsætter økonomi for disse udvalg.

§ 15. Medlemspligt:

15.1.  Foreningens medlemmer er underkastet de af foreningens vedtagne vedtægter og retningslinjer samt trufne afgørelse og aftaler.

15.2.  Medlemmer, der ikke overholder foreningens regler, kan af bestyrelsen udelukkes i kortere eller længere tid fra deltagelse i aktiviteterne.

15.3.  Efter de retningslinjer, der fastsættes af bestyrelsen, påhviler det holdlederen for den enkelte aktivitet at ajourføre oplysninger om navn, adresse og fødselsdag/år for medlemmerne.

§ 16. Tegningsret:

16.1.  Foreningen tegnes af formanden. Fuldmagter kræver for at være gyldige underskrift af formand og kasserer. Formand og kasserer kan i samråd udstede de for arbejdet nødvendige fuldmagter.

16.2.  Formand og kasserer har fuldmagt over foreningens konti.

16.3.  Ved køb, salg, lån og pantsætning af fast ejendom, kræves godkendelse på et repræsentantskabsmøde samt underskrift af et flertal af bestyrelsen.

16.4.  Foreningen hæfter kun med sin formue. Bestyrelse, udvalg, holdledere samt medlemmer hæfter ikke personligt overfor tredjemand, ved lovligt trufne beslutninger og afgørelser.

§ 17. Aktivitetsgebyr og kontingent:

17.1.  Der betales aktivitetsgebyr for deltagelse i foreningens aktiviteter, hvoraf en andel udgør et kontingent. Aktivitetsgebyrer, herunder kontingent-andel, fastsættes af bestyrelsen på det sidste bestyrelsesmøde før sommerferien, hvorefter de fremgår på foreningens hjemmeside.

17.2. Det passive medlemskabs kontingent fastsættes af bestyrelsen på det sidste bestyrelsesmøde før sommerferien, hvorefter det fremgår på foreningens hjemmeside.

§ 18. Regnskab:

18.1.  Regnskabet løber fra 1. oktober til 30. september, og skal mindst indeholde et driftsregnskab og status.

18.2.  Kassereren fremlægger det reviderede regnskab til godkendelse på repræsentantskabsmødet. Ved dennes fravær, fremlægger én anden fra bestyrelsen det reviderede regnskab.

18.3.  Revisionen skal efterprøve regnskabets rigtighed samt kontrollere, at der foreligger nødvendig dokumentation for indestående på foreningens bank og girokonto. Et revideret regnskab skal være forelagt bestyrelsen senest 8 dage før repræsentantskabsmødet.

18.4.  Revisionen er underlagt de gældende retningslinjer for revisor for Viborg Familie-og Firmaidræt.

§ 19. Eksklusion:

19.1 En enig bestyrelse kan til enhver tid med øjeblikkeligt varsel ekskludere medlemmer, klubber eller fællesskaber, der beviseligt ikke overholder foreningens vedtægter, retningslinjer og bestemmelser, eller udviser grov optræden i forbindelse med foreningens aktiviteter.

19.2.  Den eller de ekskluderede kan forlange deres sag behandlet på førstkommende ordinære repræsentantskabsmøde, hvortil de har adgang under sagens behandling.

19.3.  Repræsentantskabsmødet har den endelige afgørelse. 

§ 20. Vedtægtsændring:

20.1.  Forslag til ændringer i vedtægterne kan indstilles af såvel bestyrelse, udvalg, holdledere samt aktive stemmeberettigede medlemmer.

20.2.  Til gyldig beslutning om ændring kræves et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer herfor på repræsentantskabsmødet.

20.3.  Bestyrelsen er bemyndiget til under forbehold af repræsentantskabet endelige godkendelse at foretage sådanne ændringer i foreningens vedtægter, som kan nødvendiggøres på grund af myndighedernes eller organisationens krav, uden at pkt. 20.2. er opfyldt.

20.4.  Hvor vedtægterne intet foreskriver, træffer bestyrelsen bestemmelse under ansvar overfor repræsentantskabet.

§ 21. Foreningens opløsning:

21.1.  Opløsning af foreningen kan kun ske, når 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer på en i samme anledning indkaldt generalforsamling stemmer herfor.

21.2.  Den ved opløsningen siddende bestyrelse har pligt til at forestå afviklingen af foreningen.

21.3.  Såfremt der efter en opløsning skulle findes overskydende midler, skal disse overdrages til Viborg Idrætsråds administration i 5 år. Dannes der ikke inden for dette tidsrum en ny firmaidrætsforening i Viborg, kan bestyrelsen for Viborg Idrætsråd træffe beslutning om midlernes anvendelse til idrætslige formål i Viborg.

21.4.  Rekvisitter og ejendele, der måtte være stillet til rådighed af Dansk Firmaidræt, skal tilbageleveres til forbundet ved opløsning.

21.5. Trailer til kollegamotion, indholdet af traileren m.m. tilbageføres til Dansk Firmaidræt i følge regler om lokalpuljemidler.

Vidste du at...

Vi har modtaget støtte fra Anders Brøndums Velgørende Fond og Nordea Fonden til skift af klæde på vores billardborde.

Tusind tak for støtten!